the TRÅDEN

image66
Gillade du Sex and the City? Satt du som klistrad vis 6 feet under? Svarade du inte i telefonen när Sopranos sändes? Är du kär i stjärnan i Entourage? Följer du Rome eller upprörs du av Deadwood? Du är inte ensam. Det alla dessa serier har gemensamt är produktionsbolaget H B O . HBO finansierar sina filmer genom abonnemang (som Canal+ ungefär) och inte med reklamintäkter (som TV4 t ex). HBO har slagit knock på media-USA genom att göra kvalitetsserier till ohyggliga kostnader utan att ta hänsyn till civilekonomernas kartogram och "tittarpreferenser". Stort tack för det HBO. Med denna affärsmodell har de tjänat ohyggliga pengar. Rätt åt dem. 

Toppen på hela listan, i min värld, utgörs av en serie som sänds/des på TV2 22.25 fredagskvällar. Ursprungligen under det profana namnet "Narkotikans Väg" (det måste varit sekreteraren Ulla-Bella som tidigare tjänstgjort på Socialstyrelsen som fått i uppgift att namnge serien) men numera går under originaltiteln: 
The Wire. 

En komplex historia om makt, vanmakt och verkligheten från toppen (borgmästaren Carcetti) till botten (corner boys) filmat genom pressens, polisens och skolans ögon. Upprinnelsen är en wire-tap, en avlyssningsenhet, och deras försök att klämma åt en av langarna i Baltimore. Därav namnet. Bidragande till trovärdigheten och det starka konstnärliga uttrycket är castingen, rollbesättningen. Den som sett serien vet vad jag talar om. Otroligt. Makalöst. Filmat, som brukligt, med riktig film och med ett fantastiskt ljus och ljud så är hela hantverket, skådespelarinsatserna inräknade, något som fått både mig och sonen helt förtrollade. Sonens vurm för rap-culture gör att corner boys och skolintriger ger honom större förståelse för sin egen situation och vad som slappas ut i texterna han älskar.  
image67
Måste ses.

Kommentarer
Postat av: Lisbet

Ahhh...vad kul att jag fann dig av en slump. Jag scrappar också...

2008-02-29 @ 15:28:06
URL: http://digiscrapp.blogspot.com
Postat av: MissMian

Tjoho!! Härligt att se en man som scrappar!! Kan jag få länka till dig från min sida??

2008-02-29 @ 17:33:21
URL: http://missmian.blogspot.com
Postat av: Peter

Lisbet; Fin sida du har och fina digitala alster onekligen. *måste kanske lära mig det också - att scrappa i Photoshop*

MissMian; Klart du får! :)

2008-02-29 @ 19:16:06
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/
Postat av: Fanny

Men snälla, vilken fin länkning jag har fått... *rodnar, tackar och bockar*

2008-02-29 @ 19:45:39
URL: http://pembadesign.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0