Apropå Internetkampanj

Vi är lika till stora delar. Det betyder att vi har en del av livet lite "i fickan". Kanske petar du näsan, kanske du gillar att äta upp den smala, mjuka framänden på osten i smyg, kanske du tänder på att se grova, oljiga karlar äta tårta med bakbundna händer och sparar sådana bilder från Internet…?

Jag, alla mina flickvänner och alla andra jag har ett emotionellt utbyte med har också saker vi gillar men inte vill sprida. Det är liksom en del av att vara fullt utvecklad Homo Sapiens. Tror jag.

Häromveckan så bytte internetleverantören sådana där boxar i källaren (efter att jag hade klagat på att de sluta fungera ideligen) som har en massa gråa sladdar in i sig och små gröna lampor som blinkar. Jag begriper nästan ingenting av sådan (Felix som skriver härinne ibland vet desto mer). Men jag vet att de fungerar som en telefonväxel (som jag inte heller begriper) och alla i huset har en gemensam sladd från gatan och sedan kan vi prata ostört, var och en, på våra telefoner. Fast nu är det datorerna då och inte telefonerna som ska prata ostört.

Saken är den att de klantade till det. De kopplade in boxarna som de ska, men de glömde en sak; att skilja de olika linorna åt.

Nu kan alla våra datorer prata obehindrat med varandra. Så…bra…?!

Nu förhåller det sig på det viset, och det gör det både för dig och för mig - det vet jag, att vi har delar av det vi vill ha i fickorna i datorn. Som dina låneansökningar till banken. Eller din CV. Eller dina privata brev (mejl). Eller dina bilder. (Det sista fick några av er att tappa kaffet på tangentbordet - det vet jag också).

Vi har lagt dem där och inte satt dem på utsidan av huset för vi vill ha det så - i vår egen och ingen annans ficka.
Men jag kan alltså, hur bekvämt som helst rulla mig igenom mina grannars liv och se allt de har lagrat i datorn.
För mig är det utomordentligt upprörande. Vilket jag under flera veckor upplyst min leverantör om. Men inte för teknikchefen hos min Internetleverantör. Han tycker det är helt i sin ordning:

"Det är helt korrekt, uttaget där du ansluter din dator till bredbandet innehåller "Internet" och detta är ett helt oskyddat världstäckande nätverk. Tjänsten som […] levererar är inte ett privat nätverk. Det är därför var och ens eget ansvar att skydda sin dator då den ansluts till Internet. Problemet är pedagogiskt då många tyvärr inte är införstådda med vad det innebär att ansluta sin dator till Internet, d v s att datorn i och med det blir nåbar från hela Internet, från hela världen, inte bara från grannen. Datorn bör skyddas med brandvägg, antingen i form av mjukvara (som numera ofta finns inbyggt i operativsystemet), eller ännu hellre med hjälp av en bredbandsrouter med brandvägg. På samma sätt är det varken Vägverket eller kommunen som ansvarar för om människor lämnar sina bilar olåsta på gatan och får värdesaker stulna ur dem. I de fall polisanmälan görs mot någon av våra kunder p g a brottsliga handlingar via vår Internettjänst så biträder vi naturligtvis utredningen i att spåra vem aktuell kund är."

Men jaså?! Vägverket?! Så att mina grannar kan lyssna på min telefon är mitt ansvar? Eller att det inte är Vägverkets fel utan mitt eget om motorvägen jag åker på plötsligt har en obevakad korsning med en annan motorväg och jag smäller? 
"Tjänsten som […] levererar är inte ett privat nätverk." Men det ju just det ni levererar!? Ett privat nätverk utan att informera de inblandade och där Internet är bara ytterligare en del i nätverket. 

Att teknikchefen försöker rädda sig med att de "biträder vid brottslig handling" är som att säga att blir åtalad så kommer jag att deltaga i en rättegång. Gubbe lille - du har inget annat val. 

Nu sitter jag och funderar över vilken den bästa strategin är - att anmäla bolaget (vart? KO, DataInspekt. Polisen...?), gå till bf-styrelsen eller att ringa Aftonbladet.

Någon som kan bidraga på nåt vis...?



Kommentarer
Postat av: johanna

Vill du att det hände nåt ska du någ gå till Aftonbladet...

lycka till.

Postat av: johanna

hoppas bara att du inte ser allt i min dator också... jag är inte granne med dig...

:-)

Postat av: Peter

2008-06-10 @ 20:59:50
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/
Postat av: Peter

Men Johanna....?!.....vad hittar jag här...?! I min dator..?!! Och varför ligger du naken på sängen med en radiostyrd helikopter på magen och din man på sidan iklädd lokföraruniform insmord i pölsa....?!





:)

2008-06-10 @ 21:03:59
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/
Postat av: felix

Du ringde aldrig...



Router är lösningen, privat nätverk is the shit.



/felix

2008-06-11 @ 03:23:50
URL: http://fl3x.net
Postat av: johanna

:-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0