Efter förlusten

Nu har vi förlorat, som så många gånger tidigare mot "Ryssarna". Vanligen är det inte i fotboll, inte ens i ishockey. Faktum är att Ryssland, eller det forna Sovjet, är obestridiga världsmästare i nationalsånger. Den svenska, hur nationalistisk jag än vill vara, inte räcker långt. Den amerikanska likaså. Närmast kommer nog Englands God Save the Queen och den franska La Marseillaise. Båda duktigt medryckande.
Men den ryska.
Gåshud.

Länken till den finns här till de som vill ha prickigt skinn eller inte har den blekaste om vad jag pratar om:


http://www.ucc.ie/acad/appsoc/tmp_store/mia/Library/history/ussr/sounds/mp3/soviet-anthem.mp3





(...och det är fanimig inte utan att jag är både stolt och medryckt när jag ser bilden jag addat och lyssnar på musiken samtidigt....)

Kommentarer
Postat av: Laila

Deras forna nationalsång är faktiskt nog världens vackraste. Jag håller med dig!

2008-06-19 @ 15:02:25
URL: http://tillklippt.blogspot.com
Postat av: Johan

Peter!! Har ju träffat dig ett par gånger och är uppriktigt förvånad faktiskt. Ordet stolt i samband med en Sovjetflagga är väldigt magstarkt. Du är rätt allmänbildad och borde faktiskt inte göra en sån miss!!

2008-07-07 @ 21:20:53
Postat av: maxell

Den riktiga sovjetiska nationalsången äger i den ligan! Utan konkurrens! Inte ens de du rabblar upp ligger ens i närheten om du frågar mig.

2008-07-24 @ 17:32:39
URL: http://maxellexam.blogspot.com
Postat av: Minna

Hej, hittade hit av en tillfällighet och kunde inte låta bli att kommentera. Känner dig inte alls, men tycker det är märkligt att läsa att du är stolt över sovjetflaggan. Visst är nationalsången känslospäckad, men för min del medför den inte positiva associationer (däremot ger God Save The Queen mig gåshud), men flaggan... För mig står den för förtryck, terror, imperialism (ideologisk och militär, om än inte kapitalistisk) - inte saker jag förknippar med stolthet. Jag är riktigt förvånad över en sån inställning i Sverige 2008, när till och med kommunistiska partiet tagit avstånd från Sovjet.

Tja det finns väl alla sorter.

Lev väl.

Minna Jacewicz

2008-08-15 @ 12:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0