blombuktten del 4

Okej, mer stun, men hur fick jag till det där korta skärpedjupet och vinjetteringen som var på slutbilden?

Här kommer A Big Secret - fuskoskärpa i Photoshop.
Du kommer ihåg att vi gjorde en dublett av bildlagret i början? Gå till det översta av dem nu och markera det (det blir blått).


Nu får vi sluta vara i lagerpaletten. När väl rätt lager är valt =(blivit blått) så ska vi upp i huvudmenyn längst upp under [Filter]. I scrollisten väljer du [Oskärpa] och då får du banne mig ännu fler alternativ på sådant. Här ska du inte släppa taget förrän du fått hela denna radda: [Filter]_[Oskärpa]_[Gaussisk oskärpa/Gaussian blur].

Ny dialogruta med ett utsnitt av din bild i. Här ska du välja hur mycket oskarp bilden ska bli och jag tar i rätt kraftigt (jag har en JPEG-bild på 3700 x 2700 pixlar alltså jättejättestor) med ett värde på c:a 10 i oskärpa. Tryck [ok] och - Voilá! - Hela bilden ser synskadad ut.

Jättebra.

Nu ska vi sudda bort sånt som inte ska vara oskarpt och spara det som ska vara det. (Tips! Detta funkar alldeles utmärkt vid porträtt också).
Gå till verktygspaletten, välj suddigummit och du får upp en liten näpen rad i överkant där du kan välja mellan pensel/brush, penna/pen eller block. Vi ska ha pensel. Passa på att välj en mjuk pensen med stor yta men lite tryck och kraft. En stor mjuk pensel med andra ord.

fortsättning följer.... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0