Fotoskolan 3 - Spara bilden

Temper, temper alla som skriver. Rekommendationer kommer inom kort...

Innan dess bör vi veta vad tusan som händer med bilden när den väl är infångad av objektivet och lagrat av sensorn.

Förvånansvärt ofta visar det sig att många av mina scrappsystrar sitter på en sådan här kamera:


En Canon EOS 400 med medföljande zoomoptik (ni minns vad jag skrev om medföljande optiker...)
En kamera med en 22.2 x 14.8 mm sensor (ganska biffig men inte en fullformatssensor).
Av alla de jag frågat har merparten inte ens tömt minneskortet (det gör man när bilderna är lagrade i datorn för att erbjuda plats till nya bilder på det tomma minneskortet) och 100% hade dessutom lagrat in dem som JPEG (jiipegg)! 

Bilden från: http://onebuttonmouse.com

JPEG är ett komprimeringsformat ungefär som frysta köttbullar påminner (svagt) om min mammas dito. Det plockar ut det väsentliga och raderar resten. Bra när du tar många bilder på en gång (för det spar datakraft i kamerans pyttelilla dator) eller när man har ont om utrymme på minneskortet. Mammas köttbullar i sammanhanget är ett format som kallas RAW eller obehandlat/okomprimerat. I en sådan fil ligger allt med som sensorn fångade upp vid bildögonblicket och jag har redan redogjort för vitsen med en stor sensor. På bilden ovan ser du till vänster en häst som det blivit lite för vitt här och där på. Nacken t ex flyter ihop med bakgrunden. Hade bilden varit en JPEG så hade du fått leva med det, men nu var det en RAW-fil varför fotografen lätt kunde ändra exponeringen i efterhand för RAW-formatet innehåller mängder med data som inte alltid visas direkt på själva bilden.

Alltså: 

1. Kan kameran fotografera i RAW-läge så gör det. Även om du inte kan manipulera dem nu så kommer du eller någon annan kanske kunna i framtiden.

2. Ladda över bilderna till datorn och spar inte 300 bilder på minneskortet i kameran. Både minneskortet och kameran kan försvinna och i datorn kan du göra mer med bilderna än du kanske känner till även om du inte har något dyrt fotoredigeringsprogram.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Bra serie Peter! Fortsätt hela vägen, gärna ända till att redigera bilderna i Macens bildprogram för det har jag inte klurat ut : )

Kramar Marianne



PS Canon EOS 20D + Canon PowerShot S70 = alltid redo

2008-05-13 @ 07:45:26
URL: http://nyaaventyr.blogspot.com
Postat av: Carina

Du har så rätt om raw Peter, men eftersom jag är en av de som inte fotat mina vardagshändelser i raw vill jag försvara det lite;.

Mitt i livet men barnfötter tassande, eller klampande runtomkring hela tiden är tiden vid datorn knapp och lusten att scrappa bilderna större, en jpeg bild går då snabbare att fixa til och resultatet kan printas för scrap, bra va`? Det ena tar inte ut det andra, min raw tid kommer å då ska jag använda mina resurser hos kameran bättre.

Tack för dina tankar i ala fall.

Ses kanske snart.

Kram Carina

2008-05-13 @ 12:10:48
Postat av: Anonym

Redigering kommer Marianne :)



Carina; jag vet att jag låter grötmyndig i min text. F'låt. Tanken bakom texten (låter lite som en motsägelse i mitt fall...?!) är att lära de som inte vet att RAW finns och vad det är bra för. Sen greppar jag inte riktigt varför bilderna skulle gå fortare att redigera om de är tagna i JPEG än i RAW? Kanske något jag missat?

2008-05-13 @ 21:23:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0