Kammera kammera...fotobloggar lite

Vi som scrappar är en jättemarknad för fotobranschen. Det har den naturligtvis inte uppmärksammat. Nevertheless så kan jag fylla i några små hål efter mitt eget kunnande. Eventuella fel och brister emanerar ur min lilla hjärnas disfunktionalitet och blir kanske bättre av en rejäl bunt påpekanden och hatmejl....

First thing first; vilken kamera ska jag ha?

Det finns två typer av kameror - de man kan ta med sig och de som är besvärlig att ta med sig. Ju mindre kamera desto större är sannolikheten att den åker med på bröllopet, till stranden, i affären eller tvättstugan. Så är det bara.



Ju större och dyrare kamera desto fler möjligheter erbjuder den. Möjligheter är kul, men tänk först igenom om du har lärt dig din bilstereos, din mobiltelefons eller ens din klockradios alla möjligheter? De flesta av oss har det inte varför jag vill hålla upp ett varningens finger till att falla i prestanda-fällan. Dyrt. Tänk tvätt- och diskmaskin. Bra program, lättanvänt och god erfarenhet ger ofta mer resultat än programmerbara funktioner. Bara för det finns betyder inte att de används.



Pixlar - alla vet men ingen fattar.
Åh, ni har säkert hört att det bollas med pixlar hit och dit. Ju fler desto bättre. "Den här kameran fotograferar med 9 miljoner pixlar" säger försäljaren och ser mallig ut. Jaha, vad betyder det då? Sanningen är att det inte betyder att bilden blir bättre. Bara hur stor uppförstoring den tål. Ju fler pixlar desto större utskrifter. Så sitter familjen på en A1-printer för 159.000 sek så satsa för all del på en kamera med mängder med pixlar i upplösning.

För alla oss andra gäller att 5 megapixlar är mer än nog för att skriva ut större än A4 (hur många gånger har du gjort det..?!)

Zoooooooooooom - massor av zooooom.
Zoom får säljare och din pojkvän/hubby/man/karl att dregla. Ju mer kameralinsen kan korta ned avståndet till objektet i fjärran  desto mer värdefullt anser det att det är. Zoom är i verkligheten lika värdefullt som en automatlåda på en bil - bra och bekvämt men inte riktigt lika bra som alternativet. 
Du, precis som jag, fotograferar mest sammankomst/fest/träff/orgien/gruppen och i farten. Alla bilder du ser i DN/SvD eller Elle i motsvarande situation är tagna med en vidvinkel. Vidvinkeln ser saker som vi uppfattar det - hela midievitten på en gång. Det är vidvinkel som gäller. Nästan alltid.

 

När är det inte som vidvinkel gäller? 
Vidvinkeln har ett problem; när man kommer riktigt nära med kameran så dras detaljerna ut mot kanterna och det som är i mitten blir jättestort. Inte så kul när man fotograferar ett ansikte. I synnerhet inte om det är mitt ansikte...
Därför vill man ha en, aningen, sammanpressande (komprimerande) objektiv vid porträttfotografering. 



Då blir inte kropp och ansikte utsatt för en "skrattspegelseffekt".

Kommentarer
Postat av: Mia

...mmm, intressant helt klart! Det med pixlar går jag inte på när jag letar kamera, duger gott och väl med allt mellan 3,2 och 8,0 typ. Däremot saknade jag zoom på min gamla å nu när jag läste ditt inlägg tror jag jag vet varför. Jag tar nästan aldrig bilder som behöver vidvinkel för att förmedla händelsen. Är gärna nära har jag märkt. Ofta porträtt eller överdelar inkluderat. Tråkiga dock är ju som du skriver, det blir genast en större kamera att släpa runt på. Är mycket glad åt min Canon PS S5 IS men saknar en liten kamera som komplement. Kanske blir det en liten IXUS när jag vinner på lotto! :-D

Tjing!

2008-05-11 @ 22:35:35
URL: http://miasscrapbooking.blogspot.com/
Postat av: Chris

Fina bilder du tagit Peter!!

Kram

Chris

2008-05-12 @ 01:49:38
Postat av: Anonym

Hej Chris darling! (det är min syrra)



Mia; jag har hoppat över lite info angående zoom/tele-linser. De komprimerar ju även grupper och ett vanligt problem vid gruppfoto, t ex bruden och brudens far, är att de står på bekvämt avstånd från varandra vid fotoögonblicket. Det resulterar ofelbart i att de ser ut som de håller på att ramla ur bilden på var sitt håll med en vidvinkel. De ska stå varandra på tårna och kramas av en halvtele - då blir det bäst. Så visst har du rätt. Men pedagogiken medger inte för många undantag innan förvirringen är ett faktum.

2008-05-13 @ 21:28:15
Postat av: anna

Oj! Värsta kameraskolan här på bloggen...får viga en dag åt att gå igenom den så fort deklarationen är klar... puss på re :)

2008-05-14 @ 11:29:47
URL: http://www.pyssloteket.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0