Vad ska man ha för kamera då?

Alltså, jag är eoner ifrån att vara expert. Viktigast är att det är en kamera du tycker om och tycker om att arbeta med. Liten är bra och stor är också bra. Precis det jag inledde mitt fotobloggande med.

De här tre kamerorna använder jag själv:


En Samsung mini-minikamera


En Sanyo mini-mini film- och stillbildskamera


Och slutligen; mitt monster till filmkamera - en Canon XL2 (som fungerar precis som en avancerad systemkamera med allt från utbytbar optik till en myriad av justeringsmöjligheter).

Jag har valt kamerorna utifrån vad jag vill göra. Visst, en riktigt vass systemkamera står i min mentala önskelista. Men jag måste förhandla med skatteverket innan jag slår till...

De små kamerorna är verkligen dugliga och bara man väl lärt sig hur de är programmerade  i detalj så fungerar det utmärkt. Huvudskälet för mig till att lägga till en systemkamera i samlingen vore att många av de funktionerna jag använder på mina mindre kameror finns utanpå kameran på större modeller. Inte inne i lager på lager av undermenyer, dolda bakom små jädra knappar, som hos mindre kameror.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0