Pumpa upp färgerna i dina foton [tutorial]

Den här gången ska jag visa hur man får upp färgerna (något jag just lärt mig) i Photoshop. Som vanligt använder jag full-varianten av PS så ni som har Elements får klura ut själva om det går och hur man gör.

Jag har knyckt en bild från Jo-Jos Garden [http://jojos-garden.blogspot.com/]. Hoppas hon ursäkter.
Det är en fin sensommar/höstbild tagen i typiskt svenskt landskap:



Bilden är fantastisk och den behöver egentligen inte redigeras. Speciellt gillar jag stegen som ger både en rustik känsla och ett djup i bilden. De dova molnen ovan sjön och ljuset som bryter igenom ger ett sakralt intryck. Gå till hennes sida och se för hon har fler fina bilder, bl a en väldig massa blom- och fruktporträtt.

I alla fall, jag lägger alltså in bilden i PS genom att öppna den genom programmet.

Nu kommer vi till det fina; bilden ligger som den ska och det enda jag gör är att gå upp i översta menyraden. Välj [Bild/Image]_[Mode / vet inte på svenska men det är den översta i rullistan]. Nu kommer RGB vara förvalt. RGB är de tre färgerna som skärmen fungerar med beroende av att en skärm strålar ut vitt ljus i botten. Om vi vill trycka får vi lägga till en färg och då väljer man CMYK och får då inte grön som färg utan den blandas fram av de ingående blå (cyan) och gul (yellow). M står för magenta och den sista bokstaven, K, står för svart. 

Men nu är det inte tryck vi ska hålla på med utan pumpa upp färgerna i Jo-Jos bild - alltså väljer vi inte att vara kvar i RGB och vi väljer heller inte CMYK i rullisten. I stället väljer vi LAB.

Ser du?! Inte ett skvatt hände med bilden. Den är precis som förut. 
Men det ska vi ändra på.

Gå nu upp i [Bild/Image] igen och gå nu ned ett snäpp till i rullmenyn till du kommer till [Justeringar/Adjustment]. Välj [Kurvor/Curves]. Då får du upp ett nytt dialogfönster som ser ut så här:



Är inte dina rutor i diagrammet lika små som mina så kan du bara alternativklicka så ändras det (inte högerklicka utan använda alt-knappen).

Det står [Lightness] i övre menyn i denna ruta, men det ska vi inte laborera med. I stället ska du klicka så rullmenyn visar upp de två andra alternativen; a och b kanalerna.



Välj [a] först och dra den övre ankarpunkten tre snäpp till vänster:



Sådärja - nu ser bilden helt maschad ut:



Men det är precis vad vi vill. Ta nu tag i den nedre ankarpunkten och gör precis likadant - men tvärt om:



Nu börjar bilden bli bättre. Men vi är inte klara än; ge b-kanalen en omgång av samma medicin genom att välja [b] och sedan dra den övre ankarpunkten till vänster och den undre till höger.. Lika mycket som vi gjorde för [a] alltså tre snäpp var:

 

b-kanalen i första läget:





Och voilá! - vi är färdiga. Allt du behöver göra nu är att gå upp i samma meny du valde labfärg i början och välja tillbaka till RGB igen.

Så här ser bilden ut färdig:



Stunsig - eller hur?!

Så här såg den ut från början:



Vilken man gillar mest är en smaksak och beror även på vad den ska vara till för. Men visst är det ett kul trick för att trycka i färgerna lite när man har lust?!


Kommentarer
Postat av: johanna

hejsan,

känner mig bara lite smickrad... tänk- vad det kan bli för skillnad fast samma bild...

jag måste verkligen börja själv med PS, har inte hunnit, sitter hellre just nu och scrapa...

du är så vällkommen

johanna

2008-11-03 @ 22:28:19
URL: http://jojos-tisdagsbilder.blogspot.com/
Postat av: Peter

Smickra dig själv vettja! Det är din fina bild och allt jag gjort med den är att pilla i Photoshop.



Det är din cred och tack för att jag fick låna den Jo-Jo.

2008-11-04 @ 19:18:22
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/
Postat av: Malin

Någon dag ska jag sätta mig ner och göra alla tutorials i Photoshop. Dina och andras, men jösses när ska jag ha tid.



Tack själv för många skrattanfall idag. Vi fortsatte skratta även efter du åkte...



Ny sida...??? Tja egentligen är det min RÄTTA sida: Eller kanske inte?

2008-11-04 @ 21:29:29
URL: http://ww.mallanscorner.blogspot.com
Postat av: felix

Du får starta en bildjour för oss som inte har 9 lök över...







2008-11-05 @ 22:59:04
URL: http://fl3x.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0