Gör din egen cardstock

Här tänker jag gå igenom hur du gör din egen cardstock. Många av oss jobbar inte i #12 format utan mindre. Har du tillgång till Illustrator och en färgskrivare så kan du göra din egen A4 cardstock eller bakgrund genom min lilla handvisning.

Börja med att pluppa igång programmet:

Gå till verktygsmenyn och välj fyrkanten. 


Dra den från hörn till hörn och sen väljer du en färg till din bakgrund.


Gå sedan upp i menyn och ropa hem en bild du har i något arkiv



Placera bilden ovanpå din färgade bakgrund (Woha! Min bild var en jätte!).
Det här däcket plåtade jag häromdagen ute på gatan. Asfalt, spräckliga väggar, brunnslock...tja, vad som helst blir sketasnyggt med min metod.



Skala ned bilden (om den är för stor som min var) till den fyller utrymmet.



Sen kommer vi till det roliga. Live Trace heter programmet och ligger med från Illustrator CS2 dvs näst senaste programvarianten. Det är helt enkelt ett program som gör om bilder till vektoriserad (inte uppbyggt av punkter eller pixlar utan av linjer och därmed skalbara utan förändring i oändlighet) illustration.

Gå upp i Live Trace-menyn som automatiskt dyker upp i överdelen av fönstret.



Ta tag i den svarta pilen i mitten på menyn och nu ska vi manipulera vad som ska vara med och inte


Jag använde de här värdena. Prova att dra i reglagen och se vad som händer med just din bild


Voilá! Nu har du fått en förvrängd och vektoriserad bild



Nu tar vi den vita (inte den svarta) pilen och klickar på en vit yta i bilden



I översta huvudmenyn går du till [File] och väljer [Same_Fill color]


Sen trycker du bara på returtangenten (ny radmatningstangenten) och allt vitt försvinner men allt svart (eller vad det nu är för färg(er) är kvar



Sweet! Men vi är inte färdiga ännu; nu ändrar vi opaciteten i lagret. Det gör vi genom att gå till [Window] och välja [Transperancy/Genomskinnlighet] (Brukar finnas laddad som ett eget verktyg när du startar Illustrator och är bundlat med [Stroke/Linje Gradient/Toning]. Här ändrar vi till [Overlay eller Soft Light]



Sen är det bara att lägga på din favvotext och hej-och-hå så var det klart!



Kommentarer
Postat av: Alexandra

Hejja guiden!

2008-06-17 @ 02:15:33
URL: http://tiominuter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0