Kameraskolan fortsätter. Tema Lyx

Så har jag fått leka expert (inte helt ovanligt enligt Malin) och grötmyndigt förhävt mig om vad jag tycker och tror om olika modeller. Har du ingen av de jag nämnt så har du troligtvis mer kunnande och bättre smak än jag.
I alla fulla falla så kommer vi in på kameror av bröllopspresentkaraktär. Denna avdelningen är onödig och inte alls riktat till tjejer då min egen erfarenhet är att killar är de som står för det största prylvansinnet. Utom när det gäller skor och handväskor. Vad ska ni med dem till alla....?!

Man kan, utan att få hela världen efter sig, påstå att kameravärlden består i huvudsak av två varumärken: Nikon och Canon. I alla fall om vi pratar systemkameror som grundar sig på den gamla tekniken med småbild 24 x 36 mm filmformat. Alltså det som jag har döpt till fullformatssensor lite längre ned i bloggen. Nu tänker jag inte bara beröra ff-sensorn utan även tala om likvärdiga kameror för det är precis så sortimentet ser ut. Utöver Nikon och Canon finns det en hel uppsjö av ruskigt duktiga tillverkare som Olympus, Panasonic, Leica mfl. Här har på senare år även de traditionella elektronikfirmorna börjat trampa in eftersom de, inte så sällan, redan levererar stora delar av moderna kamerors innehåll och funktion. Överst på den listan står nog Sony med en serie kameror de döpt till Alpha. Top-off-the-linemodellen är Alpha 700 som i alla delar är ruskigt bra (c:a 12 500):

Just på bilden har de klämt på en klump som du kanske undrar vad det är? Extrabatterier. Det ger mer ström (= fler seriebildstagningar och blixtmatningar) samtidigt som kameran blir tyngre och stadigare. Ingår ej i priset. 

Jag har tidigare nämnt Canons instegsmodell till systemkameravärlden EOS 400. En riktigt prisvärd krabat som är långt mer kompetent än de flesta av dess användare. Prisvärd därtill (c:a 5 600).

Nu har den fått en (dyrare) uppföljare vilken inte alls är dum den heller. EOS 450 (c:a 7 300).

Motsvarigheten till 400 och 450 är Nikon D80 för ungefär 7 000 sek.

Hela grejjen mellan Nikon och Canon har varit att ända sedan digitaliseringen slog igenom så har Canon legat snäppet före i teknik, snäppet över i bildkvalitet och snäppet under i pris varför de vitsvarta Canonobjektiven har synts mest bland yrkesfotograferna. Två kameramodeller har varit kungar på tronen EOS 1 och 5. Båda stadiga fullformatare för mellan 40 000 och 20 000 var. Bara för husen utan objektiv alltså.

Den sistnämnda påstås vara nakenfotografernas favorit.... :)

Men nu har Nikon kommit tillbaka och det rejält. Megamonstret Nikon D3 och den smidigare D300 har precis lanserats och gissa vem som vill ha dem.... :)

..och D 300 då...:

Jaha, nu är fotoskolan slut för den här gången. Roligt för mig att få ladda upp lite kameraporr på slutet. Väl bekomme alla som lärde sig något.

Kommentarer
Postat av: felix

Det värsta är att du hade säkert köpt minst två av dom här för the hell of it om du haft slantarna över, din lilla h-ra..



Ser dig aldrig på msn, än mindre i Paris..



kram!



/felix



2008-05-17 @ 20:47:42
Postat av: Peter

rodnar

Eyyy Felix mon pote - det är damer i kartongerna...



:)

Ja, jag är en prylbög. Erkänner.

Frkn Marseilles ringer ideligen. Frkn Teheran hostar i Martins rum, böjd över WoW med en präktig förkylning. Själv ligger jag flera dygn efter med jobb då mitt eviga klagande har inneburit att Internetleverantören beslutat om utbyte av lådor i källaren. Inget Internet på flera dagar med andra ord.

Landar dock med knäna före i Paris i slutet av Juli. Sial. Googla på det sistnämnda och förbered dig på en fetingmiddag broder. köss!

2008-05-17 @ 21:26:49
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/
Postat av: felix

Bondmässa?



Här är dina kameror, test i svd online som av en händelse...



115326a.jpg" rel="nofollow">http://sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00115/KameratestGrafik115326a.jpg





Hälsa damerna, och kidsen från fabbor felix!!



Ring när du kommer!!



Kramar,

/felix

2008-05-17 @ 21:36:22
Postat av: felix

satte länken i URL här istället, verkar som bloggsiten pajade länken

Postat av: ottonie

Hej,

Vad tycker du om Nikon D40X respektive den nya D60?

2008-05-17 @ 23:42:46
Postat av: Pia/Scrapangel

Tjena din svammlare. Tack för en schysst liten genomgång av kameran med lite glimt i ögat.



Tror du det finns platser kvar på maran 31-5 och vad kostar det? Äsch, jag kan mejla Malin också... =)

2008-05-18 @ 19:21:06
URL: http://piaspyssel.blogspot.com
Postat av: Peter

ottonie; har knappt en susning... Det enda av värde jag kan hitta är att 60an är nyare och har automatisk dammborttagning (spegeln darrar som en vib......en...ja, den darrar till liksom.... rodna



Pia: tror det börjar bli tjockt, men mejla för tusan. I värsta fall får jag stå...

2008-05-18 @ 20:19:42
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0