Schlagerbloggar lite dåra…

Efter att ha postat ett inlägg om DrDre vs Timbaland (som kommenterades av min son :) ) och med tanke på vad som intresserar en nation vars största intresse är...eh...Shalger EM...?! så lägger jag mina strån i stacken. Detta trots att jag inte står ut med en sådan radda av halvdana låtar, framför allt inte under en hel kväll.

Jag har, tyvärr, inte ens hört det ryska bidraget men för mig finns det tre underkategorier i Eurovision Song Contest:

Lokal/Folklore musik. Här hann jag höra Israels bidrag vilket har drag av detta. Upprörande i Sverige men en grundbult i sångtävlingsidén vad jag kan förstå..?

Underhållningsmusik. Alltså oförargliga, tjäcka visor, gärna pompöst framförda. Schlager med andra ord och sannolikt(?) det som så många av våra homosexuella systrar och bröder älskar.

Låtbaserat material. Här brukar balladerna ligga i topp, men även grupper som Lordi passar in här. Låten är bra i grunden och sen kan de se ut hur fan som helst men den klättrar ändå. Som det ryska bidraget av vad jag förstått.



Varför vann då inte Charlotte? För att hon ser ut som "Donna Vercaces okända barn" [JP Gaultier]? 




Jag har alltid gillat starka personligheter även om deras åsikter går tvärs emot mina egna. För få sådana finns ibland oss idag; Herbert Tingsten, Sven Stolpe, Willhelm Moberg, Jan Myrdal, Jan Guilliou, Bert Karlsson [de tre sistnämnda lever tack och lov]…
En sentida opportunist är Alexander Bard som jag inte kan höra nog av. Sällan tänker vi lika men en man som med sådan emfas driver drogliberalism, gay lifestyle och svensk musikkultur kan jag inte annat än sluka retoriken från.

Hans analys av "schlagerfiaskot" tror jag är helt riktig.



Vi gör låtar då Sverige brukade vinna Eurovision Song Contest.



Klämmigt och…eh…"sexigt" (om man tycker att underklädeskatalogen från Ellos är sexig).
Trallallallalaa med gupp och gung, lagom gillestugejuckande och - Voilá! - Europa röstade!



Jag sade redan vid den svenska uttagningen att Body's Without Organs hade den bästa låten (fast verkligen inte en bra låt) och nu, med facit i hand, så vidhåller jag det. Hero är från en tid då det fanns en glass som hette X9, ungdomsgårdarna var öppna och där "spisade" man "plattor". 
Ta en tid på mest nedladdat i iTunes. Under flera veckor har Hero varit nummer ett. I Sverige. Varhelst du öppnat programmet annorstädes har Timbaland och Madonna legat etta. Långt ifrån hejjig gladschlager vill jag påstå.

Byt inte ut juryn - byt ut svenska folket.

Kommentarer
Postat av: felix

så du tror att rösterna räknas...

2008-05-27 @ 03:10:57
URL: http://fl3x.net
Postat av: Peter

...alltså... när du skriver sådär Felix blir jag lite rädd...!?! Menar du allvar...?! Är det som du låter påskina [har grrrrym respekt för Felix åsikter]

2008-05-27 @ 21:14:45
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/
Postat av: felix

inte en aning, men när man börjar kika lite på startfält vs. uttagningar osv. så ser man en klar röd tråd, röstförutsättningarna är för det första helt planerade (kolla själv vilka som var med i delfinalerna, kolla vilka som gick vidare, och berätta sen för mig att det är låtarna som står i centrum igen..)



utöver det, så är jag nästintill övertygad om att sveriges för branschen viktigaste evenemang, det som styr hela ekonomin i den svenska musiksvängen, skulle lämnas åt slumpen....





2008-05-28 @ 00:57:45
URL: http://fl3x.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0