Vilken kamera är bäst?

Bästa kameran är som bästa  brösthållaren - antar jag.....?! Den man känner sig mest bekväm med och mest framgångsrik med (you do the math).

I alla fall ser jag, den 14/5 2008 det som dessa kameror är mina favoriter just nu:


Bland de minsta som man kan ha i innerfickan och inte behöver byta ut vare sig för kvaliteten på bilderna eller kameran kommer en Panasonic Lumix (DMC-FX35 ) med en zoom  på  4x (25-100 mm i 35mm formatet) vilket betyder grupp- och porträttfotoanpassad zoom. Bra med andra ord.
När vi kommer till mellanskiktet av fickkameror och systemkameror (kameror som ryms i rymliga fickor men inte behöver bytas objektiv på och som levererar RAW - äh fan - det är systemkameror men utan linsstrul):
Smart, enkel och med en osannolik känsla är Ricoh med en kvalitet som de flesta systemkameror bara kan drömma om:

Ingen zoom dock - bara vidvinkel. Trots, eller just, därför är det en grrrrrymm kamera! Vill ha! 28 mm vidvinkel. (Alltså - ingen zoom).

Näste kvinna på listan är superproffskameran Mamiyas kompanjon Sigma med en ännu mer avskalad variant av Ricoh är Sigma DP1:

Ingen zoom, grym vidvinkel och sanslöst kort skärpedjup (om du vill).

Sist i listan kommer kameran som förenar systemkameror med fickkameror - Canon G9 som ger mig rysningar av välbehag bara av att hålla i:

(Pyssloteket-Anna har en sådan och jag försökte sno den från henne flera gånger....)


Kommentarer
Postat av: anna

Haha jasså du din fuling? det gjorde du? ;)

2008-05-15 @ 08:13:55
URL: http://fyrbarnsmorsan.wordpress.com/
Postat av: Marita

Intressant läsning om digitalkameror! Förhoppningsvis ska jag köpa en i sommar och behöver alla tips jag kan få - här fick jag en hel del.

2008-05-15 @ 23:10:47
URL: http://tussemaja.blogspot.com
Postat av: Petra

Jag har själv funderat på den första..

2008-05-16 @ 14:14:05
URL: http://petra79.blogg.se/
Postat av: Maria

Då kanske mitt val när jag köpte ny kamera för ett år sedan var ganska bra. Jag har Panasonic Lumix DMC-FX50, föregångaren till den DMC-FX35 du tipsar om här. Och jag ÄR helnöjd med den. :) Ska bara använda den lite oftare och utveckla mitt fotograferande lite mer...

2008-05-18 @ 19:20:21
URL: http://creamaria.wordpress.com/
Postat av: Peter

anna; ja - och det v e t du!



Marita; en oberoende (de har nästan alltid kick-back på en speciell produkt varje vecka eller månad - brukar sluta med en grrym resa för vinnaren) fotohandlare vet mer än jag. Men kul att det var till glädje! :)



Petra: Läs Marias kommentar så ser du att jag inte har hela cykeln i badkaret :) Den är jättefin. Finns massor som Sonys Cybershot t ex. Eller min lilla smidiga Samsung som det tog mig två månader att bli vän med - men nu är vi det. Min Sanyofilmkamera tar grrrymma bilder - faktiskt. Har dessutom klämt på en vidvinkelkonverter (hylsa med lins i som ger bredare bild) och nu är den sagolikt bra.

2008-05-18 @ 20:25:32
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0