Håll i hattarna nu..

När jag sjösatte den första i den tredelade serien om min uppväxt och vad som format mig så hade jag bestämt mig för att kraftigt avvika från det gängse.
Jag ville undvika "en stor bild, några små och huvudrubrik" utan ville, verkligen, forma något nytt och annorlunda. 
My Roaring Seventies blev nästan mer än jag kunde ro iland. Hade jag bytt ut den stora färgbilden (mannen i dragstern med gasmask) mot en svartvit hade allt ordnat sig. Vägrade detta dock vilket tvingade mig att att inhandla de största j*a siffrorna Malin på Papprika hade inne. Rejäla pjäser passande som väghänvisning mot gatan blev det. Handjagade upp flames på dem och fäste alltihop med distanskuddar (allt sitter med distanskuddar - även textremsorna och den handritade checkered flag som löper på vänster sida. 
Promptertexterna som löper kors och tvärs i bakgrunden innehåller teknisk information om utformningen av banor och fordon för att få dem att accelerera maximalt på en 1/4 engelsk mile (402 m = Dragracing för er som inte vet).
I överdelen ser ni min "roaring!"-logo som jag skruvat fast i med en tjock silverpappers-platta som jag bockat och borstat till att se ut som flygaluminium. 
Jag ville att det skulle kännas hotrod-kultur på 70-talet då bensinen kostade under 1 spänn litern och ju mer var ju bättre, både bland bilar och motorer och i konst och kultur.
Det hela blev ett sagolikt färg- och mönsterfyrverkeri som funkar att röka hasch till men ger epilepsi i nyktert tillstånd.
För mycket eller på pricken? Jag vet vad jag tycker - men hit me with your best shot boys and girls.
Under tiden kan ni ju slå ett öga på mitt alster, men kom ihåg; håll i hatten!

image71

Kommentarer
Postat av: Gunvor

Detta är bara så häftigt! Färgerna, kompositionen (det som i första hand kan uppfattas som rörigt men som vid en närmare studie blir till en helhet, mycket tack vare dina textremsor) och ramen som både kontrasterar och lugnar ner.

2008-03-08 @ 22:38:19
URL: http://gunvors.blogg.se
Postat av: Kajsa

Jag tycker det är kul när man får leta efter detaljer. så visst, det ser lite mycket ut, men det är nåt man kan kolla på _länge_, inte bara *blädder* jaha *blädder*
Det känns lite som att vara på en rörig tävling, med folk och bilar överallt!
Hoppas man får se den IRL nångång, tror den måste upplevas på närmre håll!

2008-03-09 @ 10:07:33
Postat av: Fanny

Jag tycker den är asläcker. Älskar siffrorna. Håller med Gunvor om att ramen gör mycket för att hålla ihop helheten!

2008-03-09 @ 17:23:02
URL: http://pembadesign.blogspot.com
Postat av: Peter

Gunvor: *äsch!* (rodnar)

Kajsa: Precis så var det; jag sov i sovsäck vid slutrakan (åker ni förbi Mjölby/Mantorp Park (E4 mellan Jönköping och Linköping) nedbäddad i en sovsäck fylld med bomull för jag vågade inte sova på campingen då det var ett enormt festande uteslutande av "raggare" vilka var dåtidens MC-gäng. Hela natten höll de på och till slut tände de eld på campingkontoret men varken polis eller brandkår kom till undsättning. Bättre då att ständigt jaga "svenssons" som körde för fort med helikopter nästa dag. Se The Wire så förstår du hur polisen resonerar(de).
På morgonen efter gick jag med sopkvast och sopade rent varje spår av sten och grus längst hela banan, fram och åter, innan tävlingarna kunde inledas. Fortfarande fulla raggare med polisongen och "Spola Kröken"-t-shirts satt och gormade för att få mig att öka tempot. Hehe! Jag hade
m a k t
över dem för ett ögonblick. Något jag lärde mig av och tillämpade senare i livet. Position ger kraft och att alltid agera som om jag vore i en högre position än jag egentligen är. Hell! Jag är ju bara ensamstående pappa som sliter med det vi kallar "livet". Rörigt med andra ord.

2008-03-09 @ 17:23:42
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/
Postat av: Peter

Fanny: är det ok om jag ställer mig i kö för att, om, utifall, att, möjligheten uppstår, gifta dig med med mig....?
En kvinna som boostar en mans ego som du är värd mer än både saffran och guld.

2008-03-09 @ 17:30:09
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/
Postat av: Johan

Tjabba! Tittade in via Malins sida. Riktigt cool scrap. Ingen större ide för mig att analysera vad som är placerat var och varför... Den förmedlar en cool känsla av Motorhead och det räcker. Scrapping kanske har en poäng nånstans trotts allt ;)

2008-03-14 @ 00:08:05
Postat av: Tant Maud

Super tycker jag, man kan nästan känna lukten av varma däck...

2008-03-14 @ 11:07:53
Postat av: Fanny

Peter, ta en kölapp ;-) *fniss*

2008-03-15 @ 10:22:57
URL: http://pembadesign.blogspot.com
Postat av: Helena

Hejsan, Peter!
Vi träffades på papprika där du hjälpte mig och min mamma.. Tack för det!!!
Vilka alster!! Tyckte speciellt mycket om bilarna!!!
Vad duktig du är..
Jag hittade en länk till en sida där bla. min pappa och deras Funnycar är med...http://www.70sfunnycars.com/FunnyCars39.html

2008-03-15 @ 17:24:07
Postat av: Peter

Johan! Hahahaha! Sent ska syndaren vakna :)
Megatack för komplimangerna - nu får vi ha en killkväll på Papprika med barnförbjudna motiv och annat än kaffe att sörpla på...

Tant Maud: Tack för tipset. Om jag nitar fast en bit av ett gummidäck på baksidan så kommer din utsago att stämma i dubbelt adekvat mening. Tack för komplimangen därtill.

Fanny: Min står det 712 på...vad står det på alla andras...?!

Helena: Blev ju rena rallymötet med MiaMiao och er två :)
Canonkärran kommer jag ihåg nu! The Saint, Ragnarök mfl hade då börjat blekna i hashångor och allmänt missbruk.
Jag vet att jag låter lika gammal som jag är, men de var precis i slutet på min hot rod karriär.

2008-03-15 @ 22:07:06
URL: http://realmenscrapp.blogg.se/
Postat av: Michaela

Jag saknar ord............

Jag bugar...........

Kjam michaela "Pandurobönan"

2008-03-16 @ 23:29:31
Postat av: anna

Skitasnyggt!!!!!!

Vill passa på att tipsa dig om en tävling vi har nu http://fyrbarnsmorsan.wordpress.com/

Kram Anna på Pyssloteket

2008-03-17 @ 00:00:00
URL: http://pyssloteket.wordpress.com/
Postat av: anna

oj, jag gav dig fel länk .... men du hittade dit ändå såg jag hehe. kram :)

2008-03-17 @ 09:35:47
URL: http://pyssloteket.wordpress.com/
Postat av: elsamaja

Hej igen

Hann inte mer än hem från Papprika innan jag slängde mej över datorn, och kollade in i din blogg, och jag kan inte säga annat än...WOW...jag blir otroligt imponerad över vad du gör, med alla dessa detaljer som verkar vara genomtänkta in i minsta detalj.
Jag konstaterade att jag faktiskt vart in en vända förut, för jag känner igen tavlan med Koi-karparna som din son målat, och..hälsa honom det....den är fantastisk, nog katten har han talang alltid.
Kika gärna in hos mej också.

Mors

2008-03-17 @ 16:10:56
URL: http://elsamajarun.blogg.se/
Postat av: Augusti_73/Anna

Säger bara: Coolt!
Kan förresten inte du ta ett snack med min karl så att han också börjar scrappa?! ; )

2008-03-18 @ 00:18:21
URL: http://augustisallehanda.blogspot.com/
Postat av: Mia

Sååå cooolt!
Måste åxå testa att scrappa tavlor, den är i tavelstorlek va? Å jag upptäckte precis att det kommer upp texter över länkarna... såg "min" text...fniss...

2008-03-18 @ 23:37:15
URL: http://miasscrapbooking.blogspot.com/
Postat av: Felix

Peter!

Nu får du allt komma ner hit och hälsa på, har hittat en "scrapbookavdelning" i en av sybehörsaffärerna här i kvarteret (jag köpte kardborre metervis till mina musikprylar och filurade ut vad trappen ner i källaren i affären var till, du skulle nog digga det...).

Nååå?

2008-03-19 @ 01:37:37
Postat av: maxell

Men hallå liksom. Hur har jag kunnat missa en så underbar blogg?

Just den här LOn. I love it! Racing äger! Det finns liksom inte mycket som går upp emot lukten av bränt gummi. Fast det är ju 402,33 m för att vara mer exakt. :) Underbart att "handjaga" upp flamsen! Jag skulle säkerligen kunna sitta här och skriva en hel del saliga glada tillrop. Men om jag stoppar... tja då har jag ju anledning att komma tillbaka. Som om jag nu inte skulle ha det ändå? ;)

Passar väl på att önska dig en trevlig påsk när jag ändå är i farten.

2008-03-21 @ 15:37:47
URL: http://maxellexam.blogspot.com/
Postat av: Marita

Jag har följt denna från början (på bloggen alltså) och jag gillar resultatet. Läcker. Rörig men ändå inte, troligen med tanke på ramen eller så?
Gillar dessutom ditt språk som får en att tänka till lite extra.

2008-03-26 @ 17:03:11
URL: http://tussemaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0