blombuketten del 2

Först laddar vi upp bilden på vanligt vis i Photoshop. Det första vi gör är att göra en kopia på bilden genom att göra ett likadant lager ovanpå den andra. 
Lättast är att helt enkelt gå till lagerpaletten och ta tag i det enda synliga lagret du har. Dra det sen ned till den lilla symbolen som ser ut som ett ark med ett vikt hörn. Då skapar du ett nytt lager med samma innehåll som det det du drog ned. Alltså har vi två likadana lager. 



Som jag började med så tycker jag bilden ser grådaskig och kontrastlös ut varför vi ger oss i kast med detta direkt.
Tillbaka ned i lagerpaletten igen och gå till den lilla yin och yang-symbolen med en halv cirkel svart och den andra vit.
Klicka på den och välj i scroll-listen som dyker upp [nivåer/levels]:




Som ni ser så kommer det upp en siluett av en bergskedja. Tanken är den att där det är lågland eller inget så är det också mycket svagt med information som "sprider ut" bilden tunt. Därav en del av grådaskigheten. Nu kan man alltså dra i den svarta och den vita spaken till man får ett bättre värde. I mitt fall var det bara den vita jag drog närmare "bergen" och sen efterjusterade jag en gnutta med den gråa mittenpilen. Härigenom förlorar vi en del information i skuggorna (de blir svartare) och en del av tonen i det vita (det blir vitare). Samtidigt blir färger och kontraster klarare. Kolla mot den första och sista bilden så ser du själv en del av skillnaden.

Fortsättning följer.... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0